09
November
2020

Τι αλλάζει στο Digital Marketing μετά τον Covid-19;

Blog Categories: Blog

Η πανδημία του κορωνοϊού εκτός από ανασφάλεια για την παγκόσμια υγεία έφερε ένα γερό πλήγμα στις περισσότερες επιχειρήσεις και κατ’ επέκταση στην οικονομία.

Πολλές από τις επιχειρήσεις υπολειτουργούσαν ή ανέστειλαν εντελώς τη λειτουργία τους κατά τη διάρκεια του lockdown, αφού δε μπορούσαν να προσελκύσουν κόσμο σε φυσικά καταστήματα ή στους χώρους όπου δραστηριοποιούνταν. Η μεγαλύτερη μερίδα του πληθυσμού προτίμησε να μη ρισκάρει και να παραμείνει στο σπίτι οδηγώντας τους οικονομικούς δείκτες σε ένα τρελό ράλι προς τα κάτω. Μια κούρσα που κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει και δεν ήταν έτοιμος να διαχειριστεί.

Το περιβάλλον εξακολουθεί να μη γεννά ελπίδα και η ανησυχία λόγω της κρίσης του COVID-19 είναι έκδηλη. Αρκετοί άνθρωποι έχασαν τους οικείους τους και πολλοί απομονώθηκαν, είτε επιλέγοντας να εργάζονται από το σπίτι είτε να περιορίσουν την κοινωνική τους ζωή. Μέσα στο γενικότερο πλαίσιο αβεβαιότητας, το τελευταίο πράγμα που θα απασχολούσε ίσως κάποιον είναι το αν «τρέχει» η καμπάνια του στα Social Media και στη Google. Έχει νόημα άλλωστε να σε μάθει κανείς εν μέσω μιας πανδημίας;

Η επόμενη ημέρα ωστόσο βρήκε τους marketers αρκετά ψύχραιμους σε μια προσπάθεια να μετριάσουν τις απώλειες και να σχεδιάσουν τη σωστή digital στρατηγική για να προσελκύσουν εκ νέου τους καταναλωτές και να καταφέρουν να κερδίσουν το ενδιαφέρον και την εμπιστοσύνη τους. Γνωρίζουν άλλωστε πολύ καλά πως κάθε κρίση είναι ταυτόχρονα και μια μοναδική ευκαιρία.

Ευκαιρία μετά από διαρκή αποκλεισμό από την καθημερινότητα, μετά από αβεβαιότητα λόγω οικονομικών; Σε μια εποχή όπου οι τζίροι είναι άπιαστο όνειρο και τα φυσικά καταστήματα πλήττονται στο έπακρο; Και όμως μπορεί να υπάρξει μια δυνατή ευκαιρία ακόμα και μέσα από αυτές τις αντίξοες συνθήκες.

Πολλές ήταν οι επιχειρήσεις που εκμεταλλεύτηκαν τη δεδομένη συγκυρία και επένδυσαν εν μέσω κρίσης σε διαφημίσεις τόσο σε Facebook και Instagram όσο και σε Google Ads και βγήκαν κερδισμένες. Μεγάλη μερίδα αυτών ήταν φυσικά τα brands που διέθεταν eshop. Προβάλλοντας τα προϊόντα τους στα Social Media και τη Google, κέρδισαν μεγάλο μερίδιο της αγοράς και πέρασαν ένα βήμα μπροστά από τον ανταγωνισμό και από επιχειρήσεις που προτίμησαν να παραμείνουν αδρανείς.

Το σκεπτικό πίσω από τις Online αγορές κατά τη διάρκεια του Lockdown ήταν πως όσο κάποιος παραμένει συνεχώς στο σπίτι, έχει πολύ ελεύθερο χρόνο και έτσι περνά αρκετές ώρες σκρολάροντας στην οθόνη του κινητού ή του υπολογιστή του. Η άμεση ή έμμεση διαφήμιση είναι πολύ πιθανό να τον οδηγήσει σε αγορά.

Μια άλλη τακτική που αποδείχθηκε έξυπνη και αποδοτική ήταν η διατήρηση της επαφής ενός brand με το κοινό του. Πολλά καταστήματα και επιχειρήσεις δεν έκοψαν την επικοινωνία με τους ακόλουθούς τους αλλά συνέχισαν να μοιράζονται χρήσιμα tips και συμβουλές για την πανδημία αλλά και μυστικά ευεξίας και καταπολέμησης του ψυχολογικού στρες που επέφερε ο εγκλεισμός. Επιπλέον έδωσαν δώρα μέσα από διαγωνισμούς ανταμείβοντας με αυτόν τον τρόπο τους followers που παρέμειναν πιστοί και διατήρησαν την καθημερινή επαφή με το Brand. Άλλωστε ποιο κατάστημα ή χώρο θα επισκέπτονταν πρώτα μετά τη λήξη του lockdown αν όχι αυτό που τους κράτησε συντροφιά κατά τη διάρκεια της καραντίνας;

Στη γλώσσα του ψηφιακού μάρκετινγκ μιλάμε για remarketing. Για τις επαναλαμβανόμενες δηλαδή, χορηγούμενες προβολές, στα Social Media ανάλογα με τα ενδιαφέροντα, τις συνήθειες και τις προτιμήσεις ενός χρήστη.

Όπως ήταν αναμενόμενο η συμπεριφορά των χρηστών του διαδικτύου παρουσίασε σημαντικές μεταβολές, όπως άλλωστε συμβαίνει σε αντίστοιχες περιόδους κρίσης. Οι καταναλωτές, για μεγαλύτερη ασφάλεια, στράφηκαν στις ηλεκτρονικές αγορές και τις διαδικτυακές συναλλαγές. Προτίμησαν τα e-shop όχι μόνο για ρούχα και είδη τεχνολογίας και ψυχαγωγίας αλλά και για αγαθά απαραίτητα στην καθημερινότητά τους. Ακόμα και το καλάθι του super-market ή του φαρμακείου έγινε ψηφιακό. Σε μια τέτοια συγκυρία οι επιχειρήσεις που δεν προσαρμόστηκαν στα νέα δεδομένα και δε διαφήμισαν τη δυνατότητα να προσφέρουν τα προϊόντα τους online έμειναν πολύ πίσω σε σχέση με τον ανταγωνισμό.

Συμπερασματικά λοιπόν θα λέγαμε πως οι επιχειρήσεις που επένδυσαν στην προβολή μέσω διαδικτύου κέρδισαν σημαντικά οφέλη, είτε άμεσα είτε μακροπρόθεσμα. Μέσα από μια ολοκληρωμένη στρατηγική, έχτισαν σχέσεις εμπιστοσύνης με το κοινό τους, το οποίο επιστρέφοντας στους κανονικούς ρυθμούς συνέχισε να δείχνει την προτίμησή του.

Ποια θεωρείται όμως σωστή στρατηγική Digital Marketing;

Ακολουθούν ορισμένα best practices:

Google Ads

Ακόμα και μετά την άρση του lockdown ο περισσότερος κόσμος εργάζεται από το σπίτι και αποφεύγει τις άσκοπες μετακινήσεις και τις κοινωνικές εκδηλώσεις. Παραμένοντας λοιπόν στο σπίτι έχει περισσότερο χρόνο για να σερφάρει στο διαδίκτυο. Αναζητώντας ειδήσεις ή κάποιο προϊόν ή υπηρεσία στο Google θα συναντήσει την εταιρεία που επιδιώκει να εμφανιστεί πρώτη στις μηχανές αναζήτησης.

Για να βγει μια επιχείρηση στις πρώτες θέσεις των αποτελεσμάτων, το απαραίτητο εργαλείο δεν είναι άλλο από τα Google Ads. Οι χορηγούμενες διαφημίσεις θα ενισχύσουν το traffic και θα οδηγήσουν περισσότερους χρήστες στην ιστοσελίδα της επιχείρησης. Όταν μάλιστα το κείμενο της διαφήμισης περιλαμβάνει ειδικές εκπτώσεις ή προσφορές, δωρεάν μεταφορικά, δωροκάρτες, κ.λπ. τότε οι πιθανότητες αλληλεπίδρασης και τελικού conversion εκτοξεύονται!

Επιχειρήσεις που μπορούν να ωφεληθούν από τα Google Ads στην πανδημία του κορωνοϊού ή οποιασδήποτε υγειονομικής κρίσης είναι εκείνες που σχετίζονται με προϊόντα και υπηρεσίες υγείας και υγιεινής, με την καθαριότητα και την πρόληψη καθώς και με αντίστοιχα προϊόντα (καθαριστικά, απολυμαντικά, αντισηπτικά, μάσκες, κ.λπ.).

Αντίστοιχα επιχειρήσεις που μπορούν να αυξήσουν την επισκεψιμότητά τους είναι εκείνες που σχετίζονται με προϊόντα ψυχαγωγίας και διασκέδασης αλλά και on demand υπηρεσιών. Επιπρόσθετα, μπορούν να ενισχυθούν επιχειρήσεις που προσφέρουν διαδικτυακές υπηρεσίες, εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση ή συμβουλευτική, κ.λπ.

Social Media

Τα Social Media έχουν φέρει επανάσταση στο χώρο της επικοινωνίας και της ενημέρωσης των καταναλωτών τα τελευταία χρόνια. Πρόκειται για μια τάση που δημιούργησε νέα κοινωνιολογικά φαινόμενα και ήρθε για να μείνει. Σε κάθε περίπτωση είναι τα μέσα που αποτελούν το βασικό χώρο διάδρασης του κοινού και ένα από τα κυρίαρχα μέσα προβολής. Συνεπώς κάθε επιχείρηση οφείλει να αφουγκράζεται τις νέες ανάγκες των καταναλωτών και τις τάσεις που διαμορφώνονται στα κοινωνικά δίκτυα αλλά και να προσφέρει καινοτόμες λύσεις.

Η διατήρηση της επαφής κάθε brand με το κοινό του είναι ζωτικής σημασίας και μπορεί να καθορίσει την επόμενη μέρα της επιχείρησης. Το «χτίσιμο» σχέσεων εμπιστοσύνης με τους χρήστες επιτυγχάνεται μέσω στοχευμένου περιεχομένου, μέσω έξυπνων και ευαισθητοποιημένων απαντήσεων σε μηνύματα και σχόλια, αλλά και μέσω των λεκτικών στις διαφημιστικές καμπάνιες. Το κοινό θα πρέπει να νιώθει ότι το brand που εμπιστεύεται δεν το εγκαταλείπει. Ο τρόπος για να παραμείνετε ενεργοί είναι η συχνή δραστηριότητα στα Social Media αλλά και το ποιοτικό περιεχόμενο που θα κρατήσει τους χρήστες σε εγρήγορση, θα τους κάνει να το μοιραστούν με τους φίλους τους και να το αναδείξουν σε viral!

Εν κατακλείδι, θα λέγαμε πως το digital marketing είναι ένα ισχυρό όπλο στη φαρέτρα κάθε επιχείρησης. Ακόμα και σε δύσκολες περιόδους που μπορεί να κρίνουν τη βιωσιμότητα της επιχείρησης, μια σωστή και ολοκληρωμένη στρατηγική προβολής στο διαδίκτυο, είναι ικανή να ξεπεράσει κάθε σκόπελο και μάλιστα να αναδείξει την κρίση σε μια μοναδική ευκαιρία με μακροπρόθεσμα οφέλη.

*Το παρόν άρθρο γράφτηκε από το Δημήτρη Κονταράκη, Internet Marketing Consultant και ιδιοκτήτη της eSteps, και δημοσιεύτηκε στο περιοδικό STARTUPPER που κυκλοφορεί μαζί με τον Ελεύθερο Τύπο την Κυριακή 25\10